wellCOME to my BLOG..

wellCOME to my BLOG

Friday, November 12, 2010

MEDIA PENGAJARAN 
  • alat pandang
  • alat dengar
  • alat pandang - dengar
  • media bukan elektronik
  • media elektronik
 MEDIA ELKTRONIK 
1.  PERAKAM KASET 
  •  Mudah dikendali (rakaman dibuat sendiri/dibeli)
  • kos yang rendah (pita kaset yang sama boleh digunakan berulang-ulang dan dapat merakam bahan lain)
  • mudah alih (kecil, ringan - guna kuasa elektrik dan bateri)
  • sesuai untuk kemahiran lisan (ajar kemahiran mendengar, bertutur dan membaca)
  • panduan (penggunaan kuasa elektrik dan bateri yang mencukupi, angka petunjuk, tempat yang sesuai, pengawalan perakam kaset, rancangan radio)


PROJEKTOR OVERHEAD
bahan pelajaran atau maklumat yang hendak dipaparkan disediakan pada kepingan transparensi / lut sinar

CIRI-CIRI
  •  peti sumber cahaya - mentol (beri cahaya untuk menayang transparensi)
  • kipas yang bergerak (untuk kawal kepanasan - menyejukkannya)
  • pentas tayangan - tempat meletakkan transparensi yang hendak ditayangkan
  • kepala pengunjur - lensa projektor - boleh digerakkan ke atas/bawah
  • tiang kepala pengunjur - tonmbol fokus - untuk mempertajamkan imej di skrin sekiranya imej kabur
KELEBIHAN
  • digunakan di bilik yang terang - memudahkan pelajar menyalin / buat catatan
  • tidak memerlukan skrin khas - imej yang ditayangkan tetap jelas walaupun ditayangkan pada dinding
  • bersemuka dengan pelajar - guru tetap bersemuka dengn pelajar, membolehkan guru beri penerangan dan mengawal kelas
  • berfungsi sebagai papan tulis - guru boleh menulis / melakar sambil menayangkan transparensi
  • transparensi terma dan fotokopi - maklumat boleh dicetak dari buku terus kepada tranparensi
  • menayang pelbagai bahan (daun - pelbagai bentuk geometri)
  • mengawal masa (transparensi yang penting - lebih masa untuk penerangan, transparensi yang mudah - beberapa saat sahaja untuk dijelaskan
  • menambah fakta (boleh tulis di atas transparensi guna marker pen tanpa rosakkan transparensi asal)

PROJEKTOR SLAID

SLAID 
  • kepingan ganbar lut sinar yang dibingkaikan berukuran 5.08cm x 5.08cm
  • terdapat dalam pelbagai tema dan topik (beli atau buat sendiri)
  • juga dilengkapi dalam perakam kaset (penerangan, musik, bunyi yang boleh dirakam)
  • penerangan dan gambar slaid boleh diselaraskan supaya bersesuaian
KEBAIKAN
  • mudah dikendali - tidak perlukan kepakaran(kecil, ringan - mudah dibawa kemana-mana)
  • gambar slaid boleh dibuat sendiri (guna kamera SLR)
  • gambar slaid menarik (beraneka warna, imej yang ditayangkan boleh dikecilkan/dibesarkan)
  • urutan gambar boleh diubahsuai (gambar yang disusun dalam magazine - boleh disusun semula, ditambah atau dibuang)
  • alat kawalan jauh - memudahkan guru bergerak - berada dibahagian belakang kelas semasa penyampaian
  • rakaman awal - penerangan boleh direkod - memudahkan tugas guru
  • tahan lama - kekal lama/x pudar - ukuran gambar kecil (mudah disimpan)

TELEVISYEN DAN RADIO






LANGKAH-LANGKAH PENGGUNAAN ^^

SEBELUM PENGGUNAAN
1.  Pratonton (guru) - catat isi penting
2.  Objektif pelajaran - guru terangkan pada pelajar tentang istilah2 penting, tekankan bahagian yang perlu diambil perhatian
3.  Siapkan soalan panduan - supaya pelajar lebih tumpukan perhatian semasa video ditontonkan
SEMASA PENGGUNAAN
1. Tiada gangguan - pastikan pelajar dapat lihat dan dengar dengan jelas
2. Berhentikan video untuk penjelasan - atau gerakkan video secara perlahan, tunjukkan bahagian yang penting

SELEPAS PENGGUNAAN
1.  aktiviti perbincangan - tanyakan tentang masalah pelajar
2.  sesi soal jawab - menguji kefahaman
3.  tayangan semula - beri peluang pada pelajar untuk lebih memahami

KELEBIHAN
  • memperlihatkan pergerakan / sesuatu proses - bantu tambah pemahaman (cth : kemahiran sukan)
  • mempelbagaikan kaedah pengajaran (x membosankan, tarik minat pelajar)
  • bantu tambah bahan pengajaran (pelbagai topik dapat dirakam melalui video)
  • penyebaran ilmu secara meluas (video boleh ditayangkan dimana-mana sahaja)

 PROGRAM @ PERISIAN KOMPUTER
  • komputer dibahagikan kepada 2 bahagian (1.  perkakasan, 2.  perisian)
  • program atau perisian komputer dibahagikan kepada 5 kategori berdasarkan fungsi 
1.  PERISIAN LATIH TUBI
  • jawab soalan (cari jalan penyelesaian kepada masalah)
  • contoh : buku kerja elektronik
  • untuk kukuhkan dan ulangkaji pelajaran
  • komputer akan beri maklum balas yang sesuai kepada pelajar (nilai pencapaian)
2.  PERISIAN TUTORIAL
  • bertindak sebagai tutor (sediakan maklumat dan xtvt pembelajaran) 
  • mengajar dan menyoal semula apa yang telah disampaikan 
  • dapat analisis tahap pencapaian pelajar
  • pelajar yang dapat atasi peringkat rendah akan meneruskan pelajaran ke peringkat yang lebih sukar
  • pelajar yang rendah tahap pencapaian akan teruskan mengulangkaji
3.  PERISIAN SIMULASI
  • model yang menyerupai fenomena sebenar / imaginasi untuk lihat fenomena sebenar
  • komputer akan paparkan fenomena dalam bentuk visual beserta penjelasan
  • merangkumi teks, grafik, animasi, bunyi
  • cth : pelatih penerbangan mempelajari teknik2 pemanduan kapal terbang
4.  PERISIAN PERMAINAN
  • tingkatkan motivasi 
  • perisian yang mengaitkan xtvt permainan dengan xtvt pembelajaran 
  • berbentuk latih tubi dan simulasi
  • penggunaan pengetahuan dan keamhiran untuk mengatasi sesuatu situasi bentuk permainan
5.  PERISIAN PENYELESAIAN MASALAH
  • melalui huraian/latihan/langkah2 dalam atasi masalah
  • kemahiran menyelesaikan masalah
  • peringkat (kenalpasti masalah - rancang strategi - selesaikan masalah)


REALIA
  • benda hidup atau sebenar yang dijadikan alat bantu mengajar yang berkesan
  • Contoh : tumbuhan (buah, sayur, bunga), benda buatan (pakaian, peralatan), haiwan, batu batan, tanah, jenis air

KEBAIKAN
  • keadaan yang sebenar - menarik minat untuk belajar - guna deria untuk lihat, sentuh, dengar, rasa, hidu
  • tiada kos - percuma (cth : subjek Sains, Geografi)
  • aktiviti yang menarik - cth : bawa lipas untuk buat eksperimen
  • tidak perlu pengubahsuaian - kecuali haiwan mati yang perlu diawet supaya tahan lama.

No comments:

Post a Comment